maandag 21 augustus 2017

Motorvakantie Zuid-Engeland en Wales 2017 Ook dit jaar hebben we weer een motortrip gepland en wel naar Zuid Engeland en Wales met 2 goeie vrienden waarmee we al eerder samen reisden naar o.a Schotland en Corsica. Ik heb de routes in elkaar gefröbeld en Els heeft de overnachtingen geboekt en de trein en boot. Maandag 31 juli is het dan eindelijk weer zover, we hebben er zin in. Jan heeft kort voor vertrek een andere motor gekocht een KTM 1190 Adventure en ik rij nog op de Yamaha Tracer MT-09, de vrienden rijden allebei Suzuki, een V-Strom 650 XT Adventure en een V-Strom 1000. Na een onrustige nacht, toch altijd een beetje de zenuwen blijkbaar ;) , staan we om 5.15 op en eten nog wat laatste gezonde dingen en zadelen op. Wij vertrekken rond 6.15 en hebben afgesproken dat we in Belgie bij een pompstation kortbij Jabbeke elkaar zullen opwachten. Na wat omleidingen in Belgie (altijd weer een verrassing daar) zijn wij er even voor 8.00 en als we van de wc komen zijn Rene en Els inmiddels ook gearriveerd. We drinken een bakje koffie en thee om wat op te warmen, het is nog frisjes met 13 gr. Dan maar verder richting Calais waar we de trein geboekt hebben. We zijn op tijd en kunnen ondanks de reservering toch een trein eerder nemen. Om 10.20 rijden we de trein in en 11.00 staan we op Engelse bodem. De klok kan ook nog een uurtje terug dus we hebben nog een hele dag voor de boeg. We rijden naar New Romney waar we weer bij Elsie's een koffiestop doen, net als 2 jaar terug is het lekker zonnig op het terras. Dan rijden we verder naar Hastings waar we met een trammetje naar boven gaan, daar staan nog wat resten van een oud kasteel. We lopen er een poosje rond en genieten van het mooie weer en het uitzicht. Dan verder richting Brighton waar we onze eerste overnachting hebben, we rijden een mooi stuk en net voor Eastbourne krijgen we zelfs een paar haarspeldbochten. We stoppen als we een mooi uitkijkpunt zien en nemen er wat foto's van de steile witte kliffen. Dan verder en net voordat we in Brighton zijn raak ik de route kwijt op de Zumo. We stoppen even om het adres in te voeren zodat we daar rechtstreeks naar toe kunnen rijden en elkaar in de drukte van de stad niet kwijtraken. We arriveren daar rond 16.45, het is druk en we moeten goed opletten want dat linksrijden is toch altijd weer ff wennen, en zeker in een grote drukke stad. We kunnen niet echt fijn parkeren in de straat bij de B&B en staan eigenlijk een beetje illegaal. De mannen blijven even bij de motors staan terwijl Els en ik gaan inchecken. Als we vragen waar we kunnen parkeren begrijpt het meisje ons verkeerd en zegt dat we wel in de garden of dining room mogen staan, hahaha ze denkt dat we bikes hebben ipv motorbikes. Ja duhhhh we staan met onze helmen in onze handen! Ze zegt dat we wel even op de autoparkeerplekken mogen staan om spullen te lossen maar dat we verder eigenlijk op de gereserveerde strook voor motors moeten staan, ja die staat dus al helemaal vol met andere motors. We laten ze staan en kijken wel of er in de avond nog plekken vrij komen. We frissen even op en gaan dan op zoek naar Jamie's Italian waar Els graag wil eten. Het zit maar een paar straten verder dus we kunnen er lopend naar toe. We lopen langs de pier. We eten lekker maar niet goedkoop, maar vooruit het is vakantie. Na het eten lopen we terug naar de pier waar het gezellig druk is. Het stikt er van de gokautomaten waar vele Engelsen een gokje wagen. Het is frisjes en het waait hard en na wat leuke foto's gemaakt te hebben, lopen we terug naar onze B&B Kempfield House waar we rond 22.30 ons bed induiken. Dinsdag 1 augustus Om 4.30 schrikken we wakker van een vuilnisauto die de container met flink lawaai komt legen, om 5.30 komt er nog 1 langs, dus we zijn vroeg wakker, ook de kokmeeuwen slapen hier niet lang, iedereen heeft slecht geslapen helaas. We ruimen op en kunnen om 8.00 aanschuiven voor het ontbijt, ondanks dat we niemand gezien hebben is het toch druk in de ontbijtruimte die in de kelder is. We moeten best ff wachten voordat alles er is, maar er is voldoende. We betalen voor ons verblijf en zadelen op voor de volgende route. Lymington is de volgende bestemming een route van 222 km hebben we voor de boeg. We rijden mooi binnendoor tot Midhurst waar we een koffiestop hebben, t is mooi weer en we kunnen buiten op het terras zitten. Dan verder naar Shawford waar we stoppen voor een lunch, net voordat de tomatensoep met brood wordt opgediend, begint het ineens te regenen, dus we gaan snel binnen zitten. Net voordat we willen vertrekken valt er nog een buitje, maar al snel waait het weer droog en we kunnen zonder de regenpakken verder. We rijden wat kleine weggetjes en dat schiet niet echt op, maar dan komen we in het New Forest National Park en dat is wel een mooi stuk, we rijden over een veerooster en al snel daarna staan er ineens 2 ezels in een bocht midden op de weg! Even verder lopen er paarden en koeien op de weg, dus goed uitkijken hier, de auto's die we tegenkomen seinen gelukkig ook op tijd. Om 16.15 komen we aan bij het Sammy Miller Motormuseum in New Milton, net als we richting ingang lopen komt er een mevrouw naar ons toe die vertelt dat het museum over een kwartier sluit! Dat is wel balen, we willen hier nl erg graag binnen kijken en het is ook zeker de moeite waard zegt de mevrouw die wegloopt. Dus besluiten we om morgen om 10.00 hier terug te keren en de route voor de volgende dag misschien maar wat in te korten, ze geven nl slecht weer af. We rijden door naar Lymington waar we om 17.00 arriveren bij Durlston House onze volgende B&B. Het heeft een 9.4 als beoordeling en het is ook echt wel een nette B&B met een hele vriendelijk gastvrouw. We frissen op onder de douche en lopen 18.15 richting centrum. Eerst naar de waterkant ff bootjes kijken, we zien daar ook een mooi restaurant en lopen er naar binnen, het is er druk en als we vragen voor een tafeltje worden we naar een zaaltje apart gestuurd. Verder gebeurd er niks en na zo'n 20 minuten is er nog steeds niemand geweest om te vragen of we iets willen drinken of eten, dus we staan op en lopen weg, dit is niet gezellig. We lopen terug richting centrum en zien daar Kings Head, daar is het druk en schuiven we aan een gezellige tafel, we eten er heerlijk, de toetjes vallen ook goed en met een volle buik besluiten we nog een rondje te lopen door de winkelstraat. We verwonderen ons over de vele pin-automaten die we daar zien, minstens 10 in 1 straat! Rond 21.15 zijn we terug en drinken in de B&B nog een bakje koffie, we internetten nog wat en duiken vroeg ons bedje in, 22.00 gaan de luikjes dicht. Woensdag 2 augustus We hebben goed geslapen en om 8.00 schuiven we aan het ontbijt, toast en eieren, ons standaard ontbijt voor de komende weken. Helaas geen fruit vandaag of yoghurt. Tijdens het ontbijt begint het al te regenen. Als we om 9.30 vertrekken naar het museum is het gelukkig net eventjes droog. We rijden 15 minuten en we zijn echt niet de eerste die aanwezig zijn, er staan al best veel auto's. Als we naar binnen gaan begint het te regenen. We mogen onze helmen en jassen netjes ophangen en wegleggen, en verwonderen ons vervolgens over wat we allemaal zien staan, hele oude en goed gerestaureerde motoren in alle soorten en maten. En allerlei zaken die er mee te maken hebben, oliekannetjes, allerlei soorten bougies, helmen, motorolieblikken enz. Echt enorm veel, we lopen 2 uur rond en zijn nog maar op de helft, we besluiten om de route van vandaag te skippen want het regent ondertussen pijpenstelen, we rennen snel even naar het restaurant om iets lekkers te eten, heerlijke taarten kunnen ze daar goed maken in Engeland. Yammie we smullen ervan. Rond 14.00 hebben we het meeste wel bekeken en moeten we toch echt onze reis vervolgen, de route langs de zuidkust komt te vervallen en we kiezen voor doorgaande weg richting Exeter. Het regent en waait enorm en we moeten goed opletten voor rukwinden. Jammer maar niks aan te doen. Als we kortbij Exeter zijn rijden we een file in, wat een enorme verkeerschaos daar, alles staat vast, we proberen er een beetje tussendoor te schuifelen, maar doen echt 1,5 uur over de laatste 10 mile, gelukkig is de regen wat minder heftig. Mijn regenpak is blijkbaar lek, en ik voel het water tot aan mijn ellebogen lopen, brrrrr niet fijn. Om 18.30 komen we aan bij het Great Western Hotel wat aan de buitenkant van de stad ligt, we zijn dus echt door heel de stad gereden. Jan en ik krijgen een kamer bovenin, veel trappen op en geen logische indelen, we moeten echt even goed zoeken voordat we de kamer vinden. We trekken snel alle natte spullen uit en zetten de kachel op volle por zodat alles een beetje kan drogen. We dachten dat we konden eten in het hotel maar dat is helaas geen waar, we lopen dus maar naar buiten en komen terecht bij een ander hotel Premier Inn, waar we zo aan kunnen schuiven, we treffen een erg jolige serveerster en we eten er heerlijk en hebben veel lol. Na het eten warmen we nog even heerlijk op in het bad, best wel lekker na zo'n vochtig dagje motorrijden. Donderdag 3 augustus We hebben allemaal weer lekker geslapen en na het ontbijt stappen we op richting Dartmoor National Park. Maar al snel gaat het mis, we rijden echt supersmalle weggetjes (de witte op de Michelinkaart) en er ligt erg veel modder, stenen en troep in het midden, we rijden zachtjes want het is onoverzichtelijk, bochtig en dan glibber ik ineens onderuit, waarschijnlijk met m'n voorwiel in de modder en wat verkeerd of teveel bijgeremd. Shit een hoop lawaai en gekraak, ik kan gelukkig snel overeind krabbelen en voel zelf niks, maar de motor ziet er flink gehavend uit. We kunnen hem recht zetten en kijken wat de schade is, m'n scherm ligt eraf, stukken plastic overal, koffer geschaafd. Jan heeft duc-tape mee en we proberen de boel wat bij elkaar te plakken. Een stukje verder naar beneden is het wat platter en daar zien we ook een huis staan. Jan loopt met m'n motor naar beneden en kan hem daar even aan de kant zetten, nu eerst maar eens even gaan bellen naar de verzekering. De mensen die er wonen komen kijken wat er aan de hand is. Ze vragen zich af hoe we daar terecht zijn gekomen, het is echt in the middle of nowhere!! Ik krijg SOS hulplijn aan de telefoon en die vraagt of de bewoners uit kunnen leggen waar we staan, het is er nl best wel afgelegen, geen straatnaam of nr, en geen grote doorgaande wegen in de buurt. Ze gaan proberen om een garage te bellen die de motor op kan halen om te kijken of hij te repareren valt, hij start wel maar de cockpit is flink verbogen en drukt tegen het stuur. We worden erg lief opgevangen door Jessica en Peter en ze gaan gelijk in de weer met koffie en thee en vragen toch of ik echt niks heb, want de naaste buren zijn chirurg en verpleegster geweest in hun werkzame leven, maar gelukkig heb ik helemaal niks en kunnen we die hulp afslaan. Omdat het zo afgelegen is kan het wel 1,5 uur gaan duren voordat de hulptroepen arriveren, dus we krijgen een rondleiding door hun enorme tuin, wat een aardige mensen. Wildvreemd maar het voelt als een warm bad, ze zijn enorm behulpzaam. Om 13.30 komt er een soort bestelwagen aangereden, en nadat de motor door Jan en de mannen in de wagen is gezet mag ik mee in de cabine en rijdt de rest er achteraan richting Okehampton de dichtst bijzijnde grote plaats. Daar gaan ze proberen om alles weer zo goed mogelijk in elkaar te krijgen, alles werkt nog en het is vnl kapschade. We gaan ondertussen wat eten en als we na 1,5 uur terugkomen, ziet de motor er weer wat toonbaarder uit. Met tape en wat schroeven zit hij weer aardig in elkaar. Na nog een poos wachten op de rekening kunnen we om 16.30 eindelijk weg. We pakken de snelste weg naar St Austell, ik heb gelukkig geen angst om weer te rijden en alles werkt gelukkig goed. De B&B Mount View hebben we al snel gevonden en na een snelle douche lopen we naar de KFC en eten erna nog een ijsje bij de buurman de Mac D. Wat een rotdag, maar gelukkig liep het allemaal goed af, alleen materiële schade en zelf niks, nog geen blauwe plek of stijf en gelukkig kan ik met mijn eigen motor gewoon de reis vervolgen. Vrijdag 4 augustus We hebben redelijk geslapen,de bedden zijn wat zacht en schommelen als 1 van de twee omdraait. Ontbijten kan vanaf 8.15 en we zijn de enige gasten dus we hebben alle ruimte,de panfluitmuziek op de achtergrond maakt ons wat balorig en we krijgen de slappe lach, de gastvrouw komt kijken of alles naar onze zin is. Vandaag hebben we een rondrit dus de koffers hoeven we niet te pakken. Eerst rijden we via Truro richting Penzance en dan bezichtigen we St Michels Mount, het kleine broertje van Mt St Michel in Frankrijk. We parkeren en lopen naar het strand en schieten wat mooie plaatjes. We eten en drinken er gelijk ook wat en kijken naar de mensen die over het plankier naar het kasteel lopen,het wordt hoogwater dus op het laatste lopen ze toch tot aan hun knieën in het water. De rest kiest voor vervoer met een bootje. Daarna verder naar Minack Theater,het is prachtig weer vandaag dus dat treffen we goed. Als we op de parkeerplaats aan komen, zien we een helicopter staan en een ambulance en een auto van de reddingsdienst waar 3 mannen uitkomen met volledige klimuitrusting, dus dat belooft niet veel goeds. We zien er echter niets van en als we even later naar het theater lopen zien we de steile kust, we denken dat daar wel iets vreselijk mis zal zijn gegaan. We betalen entree en lopen eerst langs alle mooie planten die daar groeien. Wat bijzonder om te zien dat zo vlak aan de kust zoveel moois groeit. De tuinen en het theater zijn aangelegd door Rowena Cade vroeg in de vorige eeuw, wat een klus moet dat zijn geweest. Het openluchttheater is nog steeds in gebruik en als we daar even later lopen is er net een voorstelling van een groep kinderen met het syndroom van Down, we zitten lekker in de zon met een ijsje en genieten van de leuke show die ze opvoeren. Verder maar weer naar de volgende bezienswaardigheid nl Lands End, het zuidelijkste puntje van Groot-Brittannië,we zijn ook met z'n vieren in John O'Groats geweest op onze reis naar Schotland,dus het is leuk om ook hier weer met z'n viertjes te staan. We maken er de nodige foto's,kopen wat souvenirs,eten en drinken ijs en milk-shake en gaan over de doorgaande weg terug richting St.Austell waar we om 18.30 arriveren, snel douchen en nu op zoek naar echt eten want fast-food is leuk voor een keer maar niet echt lekker. We eten heerlijk in het White Hart Hotel, heerlijke zalm en ribs en de toetjes zijn ook superlekker, wat genieten we weer. Pas 22.30 zijn we terug in de B&B en we duiken direct in bed. Zaterdag 5 augustus We zijn vroeg wakker en stoppen alles weer in de tassen en na een goed ontbijt pakken we onze ezels weer op en vertrekken 9.00 richting Minehead. Tintagel Castle staat als eerste op het programma, waar we om 11.00 aankomen, net als we in het cafeetje zitten voor koffie+thee met gebak regent het een flinke bui, we genieten maar even van ons dagelijkse traktatie, we hebben geen haast met die regen. Een poosje later is het weer droog en lopen we naar de ruïne van het kasteel wat van King Arthur zou zijn geweest, het valt ons wat tegen en we hebben geen puf en zin om helemaal naar boven te klimmen voor mooi uitzicht. Dus we nemen de Landrover terug naar boven, hoeven we niet te klimmen;) We rijden naar Port Isaac met hellingen van 25% en weer smal wegdek, billenknijpen voor mij. Maar het gaat goed en we tuffen verder naar Clovelly een dorpje waar alles per ezeltjes en sleetjes wordt vervoerd omdat er allemaal trappen zijn en geen auto's kunnen komen in de straatjes. We eten er even een broodje en lopen naar beneden tot de haven, omdat we niet dezelfde weg terug willen klimmen, pakken we weer een landrover, die brengt ons tegen een kleine vergoeding buitenom het dorpje weer terug naar de parkeerplaats waar de motors staan. Dan rijden we verder naar Minehead en komen daarbij door Exmoor National Park, ik mis een afslag en we rijden een stuk "verkeerd", dus we draaien om, want zo raken we te ver van de route. Door Exmoor is het echt prachtig rijden met de paarse hei en nog wat steile hellingen van 25%. We rijden naar het Beach Hotel en krijgen een mooie lichte kamer met uitzicht op het water, we frissen ons weer op en lopen het gezellige centrum in, het is hier behoorlijk druk met toeristen. We zien een pizzeria, dat hebben we nog niet gegeten deze week, dus we lopen naar binnen en krijgen even later daar enorme grote pizza's voorgeschoteld, Els en ik kunnen ze niet op, maar gelukkig hebben de mannen nog een plekje over. Dan lopen we nog even langs het strand en liggen we nog in een deuk om een winkelwagentje wat de mannen even gebruiken. Als we weer terug in het hotel zijn passen we de route voor morgen nog wat aan, we besluiten om niet teveel kleine weggetjes meer te nemen want dat duurt te lang. Eerst maar weer lekker gaan slapen. Zondag 6 augustus We hebben heerlijk geslapen en als we wakker worden schijnt het zonnetje lekker, dat is altijd fijn wakker worden. We krijgen een heerlijk ontbijt met versgebakken pancakes en lekker vers fruit, je kan mij geen groter plezier doen, het smaakt me beter dan de fried en scrambles eggs ;) Vandaag vertrekken we richting Wales, wij zijn er 2 jaar terug ook geweest tijdens onze reis naar Ierland, en we willen er heel graag nog eens terug naar toe. Eerst rijden we langs de Cheddar Gorge, het is er flink druk en het valt ons wat tegen, we zijn er doorheen voordat we het weten, dan maar weer eens op zoek naar een koffiestop, helaas hebben ze daar geen gebak hahahahaha, we zijn zo verwend de afgelopen week met al die lekkere taarten overal. We rijden langs Bristol en komen dan eindelijk bij een hoge brug over de Severn rivier, de brug is voor motorrijders gratis, het waait er flink. We stoppen bij Tintern Abbey en nemen daar een lunchpauze. We rijden nog een een stuk wat mooi heuvelig is en arriveren om 16.00 bij The Bridge Inn in Abergavenny, wij hebben daar 2 jaar terug ook geslapen, een prima cafe/restaurant wat ook 4 mooie ruime kamers verhuurd. Omdat we zo vroeg zijn moeten we nog even wachten tot de kamers klaar zijn, ze moeten nog even de koelkast bevoorraden voor het ontbijt morgen, het cafe is dan nl gesloten en het ontbijt is self-service en staat kant en klaar in de koelkast+voorverpakte broodjes, voor 1 keer is dat geen probleem voor ons. We kunnen helaas niet eten in het restaurant omdat de keuken om 17.00 al dicht gaat, dat is wel jammer. En de B&B ligt best een heel stuk buiten het centrum dus daar naartoe lopen hebben we ook niet veel zin in. We lopen een stukje de ander kant op en zien een hotel+restaurant staan, maar die zijn allebei splinternieuw en helaas nog niet geopend, ernaast staat een Mac D dus ja er zit niet veel anders op dan dat we daar weer aanschuiven voor een warme hap. Het is wel lekker goedkoop dus vooruit maar. Als we teruglopen miezert het wat, het cafe is nog wel open en we spelen gezellig samen nog een paar potjes rummikub voordat we naar bed gaan. Maandag 7 augustus Zoals de meeste ochtenden zijn wij vroeg wakker en om 8.15 zijn we startklaar, maar onze reisgenoten nog niet dus we wachten even en we vertrekken zoals gewoonlijk om 9.00. Richting Brecon Beacons en Hay-on-Wye. Het eerste stuk langs Llanthony Priority is echt waardeloos, het heeft geregend afgelopen nacht en het is echt wel 25 km smalle weggetjes met weer modder en stenen, brrrrr ik rij echt niet ontspannen en ben blij als we eindelijk ineens weer naar boven rijden en in de Black Mountains staan. 2 jaar terug vonden we dat ook zo wonderlijk, vanuit niks sta je ineens op een prachtig uitkijkpunt en dat maakt weer veel goed. Na wat foto's rijden we verder naar Hay-on-Wye een dorpje wat bekend staat om de vele boekwinkels. We stoppen er en duiken een paar winkeltjes in, ik koop bij een outdoorwinkel een nieuwe regenjas en hoop dat ik hem niet nodig ga hebben. Ook drinken we er koffie+thee met gebak, dat hebben we wel verdiend na die inspannende rit ;) Het is een gezellig dorpje. We rijden verder door de Brecon Beacon Valley waar de heide al mooi in bloei staat en we stoppen in Llandeilo waar we lunchen met crispy chicken wraps, daarna kiezen we de doorgaande weg naar Pembroke Dock waar we al lekker vroeg (15.30) arriveren bij B&B Lakeland House, een mooi optrekje met prachtig uitzicht over de haven. We douchen en internetten nog wat en daarna lopen we naar beneden om in het dorp wat te eten te zoeken. We zien een Chinees afhaalrestaurant en besluiten om daar iets te bestellen en "thuis" te laten bezorgen. We lopen weer terug en al snel komt de bezorger met de warme hap. Bestek en borden mogen we van de B&B eigenaar gebruiken en we eten boven in de gezamenlijk woonkamer met uitzicht op het water. Rene,Els en Jan lopen erna nog terug naar het centrum om een ijsje te scoren, ik heb geen zin en blijf lekker zitten om de route voor morgen nog wat uit te stippelen en mijn dagverslag te schrijven. We spelen nog een paar potjes rummikub en duiken ons bed in om 23.00. Dinsdag 8 augustus Na een redelijk ontbijt, helaas weer geen fruit, is het zonnig als we vertrekken. Maar al snel wordt het donker en stoppen we bij een pompstation om de regenpakken aan te trekken, we zijn net op tijd want even later plenst het stevig door. Ook moet Jan nog wat duc-tape plakken, omdat er wat onderdelen hangen te klapperen op mijn motor. Net voor Aberaeron stoppen we bij een pomp om even een bakje koffie te scoren, we zijn zo gefixeerd op de stroopwafels die we zien liggen, (ja in Wales!!!) dat we de koffieautomaat helemaal over het hoofd zien. De dames achter de balie kunnen er wel om lachen als we vragen waar hij staat. We rijden verder langs de kust naar Aberystwyth waar we de regenpakken gelukkig uit kunnen trekken. We parkeren er vlak bij de boulevard en lopen lekker in het zonnetje. Het is een gezellig stadje en we winkelen er een uurtje en eten tosti en broodjes. We tuffen verder en al snel moeten we weer stoppen want de paardjes hebben dorst, de regenpakken kunnen ook gelijk weer aan want het giet, jammer want zo heeft het geen zin om een gepland mooi stuk route nog te gaan rijden. Maar het laatste stuk tot aan Dolgellau rijden we gelukkig weer droog en we komen 16.15 aan bij B&B Aber Cottage waar we 3 nachtjes blijven slapen. Het is echt al een heel oud huis en alles is er schots en scheef, het ziet er aan de buitenkant niet zo mooi uit maar binnen is het wel erg netjes en goed verzorgd. De motors kunnen fijn achter een afgesloten hek staan, dat is altijd fijn. We laden alles af van de motors en springen dan eerst maar eens onder een warme douche, altijd fijn na zo'n regendag. Ondertussen is het gelukkig weer helemaal droog en we lopen wat rond in de omgeving, zien nog een mooie steencirkel en belanden uiteindelijk bij een Steakhouse waar Jan en ik zwaardvis eten en Els een enorm stuk vlees op haar bord krijgt. Helaas smaakt hij niet zo lekker en ook Rene z'n spareribs smaken niet geweldig, morgen maar wat anders zoeken. Gelukkig zijn de toetjes wel goed ;) Woensdag 9 augustus We zijn vroeg wakker maar dommelen nog ff lekker in tot 7.30. We ontbijten met dikke toast, eieren en croissantjes, fruit en yoghurt yammie! Dat gaat helemaal goedkomen hier. Ook hier zijn we weer de enigste gasten. De gastheer is niet erg spraakzaam en wat vreemd, maar ja dat denkt hij misschien ook wel van ons ;) Zijn vrouw daarentegen giechelt en kletst wel meer, ach ja ieder zijn bijzonderheden hè. Om 9.00 vertrekken we voor een mooie rondrit, met veel dingen die we willen zien. Allereerst Harlech Castle waar we een foto maken en dan naar Portmeirion waar ik wat over gelezen heb. We moeten eerst entree betalen voordat we iets kunnen zien. We lopen met een gids mee die een heel verhaal afraffelt, we verstaan er nog niet eens de helft van, zo snel en onduidelijk praat hij. Maar het is er wel mooi en schilderachtig en we maken er mooie foto's. Verder richting Snowdonia National Park, wat is het toch weer mooi daar, we herkennen veel stukken van 2 jaar terug maar het blijft prachtig om te zien. Als we bij Mt Snowdon aankomen kunnen we helaas niet mee naar de top met het treintje, de jongen op de parkeerplaats zegt dat we de kaartjes van te voren moesten reserveren, jammer maar helaas, dat wisten we niet. We duiken de souvenirshop in en treffen nog een paar dames uit Z-Vlaanderen/Terneuzen die ons Zeeuws horen kletsen natuurlijk. Zij blijken ook pech te hebben gehad, beiden ook gevallen en bij 1 heeft haar motor nog andere schade, zodat ze zelfs niet meer kan rijden, dat is natuurlijk wel erg zuur als je in zo'n mooie omgeving bent. Ik ben dan ook blij dat het bij mij mee gevallen is met de rijschade. We kletsen even en blijken dan een wederzijdse vriend te hebben (JP als je dit leest, je bent ook overal bekend hè ;) ) We eten een broodje worst en gaan weer verder op pad richting Caernarfon Castle. Dan rijden we weer mooi stuk binnenland, met schapen en heide, en komen aan bij Zip World Velocity,ik had ergens, in een blog van iemand anders, daar over gelezen en het leek me leuk om daar eens te kijken, het is een enorme steengroeve. Mensen kunnen er ziplinen, ze gaan daar in een soort pak liggen en komen dan langs een kabel met een enorme rotgang naar beneden. Al snel horen we een soort geluid alsof er een vliegtuigje aankomt en zien 2 mensen langs zoeven. We maken er ook een paar filmpjes, helaas kan ik die hier niet plaatsen. Echt zo gaaf om te zien. Penrhyn Slate Quarry kortbij Bethesda voor de liefhebber of kijk op www.zipworld.co.uk daar staat een mooi filmpje op. We twijfelen nog even om het zelf ook te doen, maar ik had wel gelezen dat het flink duur was, 70 pond pp voor 30 sec zippen. Nou ja we hebben het gezien en dat was ook al heel leuk. We karren weer verder richting Conwy maar ik kan het niet precies vinden en omdat het al wat laat in de middag is besluiten we om dat stadje niet meer aan te doen en via doorgaande weg naar Dolgellau te rijden, na nog een koffiestop zijn we om 17.30 terug en kunnen nog ff lekker in het zonnetje zitten bij de B&B. 's Avonds lopen we het centrum in en bij de plaatselijk pub waar het druk is, eten we heerlijk, ik curry en Jan en Els lasagna, Rene gaat voor de burger vandaag. Tijdens het eten begint de lokale bevolking met een soort Quiz, iedereen jong en oud doet hartstikke fanatiek mee, leuk om te zien, ik geloof niet dat je dat in Nederland nog ergens voor elkaar krijgt, daar zit iedereen met een telefoon in zijn handen. Na het eten lopen we naar de ijssalon die we gister zagen, maar die is helaas al gesloten. Dan doen we maar een koffie en fris in een hotel wat kortbij zit. We rommelen nog even wat op de kamer en om 22.45 zijn we er klaar mee voor vandaag. Donderdag 10 augustus Vandaag blijft mijn motor lekker staan, ik ga een dagje achterop mee met Jan. We rijden mooie stukken totdat we bij cafe en B&B Ponderosa komen kortbij de Horshoe Pas. Het is blijkbaar een ontmoetingspunt voor motorrijders, want ze komen ineens overal vandaan. We zien ook een man aankomen met krukken op zijn rug, als hij afstapt zien we dat zijn rechterbeen maar tot de helft komt, zijn broek heeft ie gewoon afgeknipt en fladdert gewoon open. Best bijzonder om te zien dat je zo ook gewoon nog kan en durft te rijden. We drinken maar weer eens koffie en thee met gebak, vooruit maar het is tenslotte vakantie ;) Als we thuiskomen gaan we wel weer minderen. Verder naar Llangollen waar narrowboats varen en een aquaduct is. Het is weer heerlijk zonnig dus we boffen echt wel heel erg met het weer. We kunnen lekker buiten lunchen met soep en broodjes De route is vandaag niet zo lang en we zijn om 15.30 weer terug bij Aber Cottage, zodoende kunnen we ook wat vroeger eten en dan zijn we ook op tijd voor een ijsje. We kopen nog wat lekkere fudge in het naastgelegen snoepwinkeltje en genieten nog even lekker van de zon. Het wordt alweer ons laatste nachtje in Wales. Vrijdag 11 augustus We vertrekken om 9.00 uit een bewolkt Dolgellau en al snel moeten we stoppen om de regenpakken aan te doen. Het blijft ongeveer regenen tot 11.00 wanneer we stoppen bij een Burger King. Mijn Zumo doet helaas heel vervelend (die van Jan is de 3e dag met alle regen al kapot gegaan), het touchscreen werkt niet meer goed, dus ik rij een beetje op gevoel en de borden. Helaas nemen we een verkeerde afslag en missen we het mooie stuk bij Llandrindod Wells, dat is wel jammer maar ja omdat het best behoorlijk regent hadden we er waarschijnlijk toch niet veel van gezien dat het er mooi was. Elan Valley slaan we ook over ivm met de regen, het heeft geen zin om kleine weggetjes te gaan opzoeken met dit weer. We stoppen nog een keer bij een Mac D en eten daar een salade. De regenpakken kunnen nu wel uit en na Abergavenny pakken we de snelweg M4 dat schiet lekker op en we rijden flink door totdat we bij afslag Bath komen, we willen daar nog ff langs, maar vreemd genoeg zien we geen aanwijzing meer en vervolgens staat Bath ook niet meer op de borden, dus we rijden na een tankstop verder naar Melksham waar we overnachten in de Kings Arms, een oud spulletje maar wel nette kamers. We eten deze avond in de Beer House, lekker hoor, we lopen nog een rondje langs een oude kerk en nog ouder kerkhof, en duiken vervolgens de bar van het hotel in waar een liveband optreed, beetje oude bekende liedjes en we blijven een poosje luisteren, het klinkt best goed en de sfeer is wel gezellig, over het algemeen veel oudere mensen die er komen voor een avondje uit. Tegen 23.00 stopt de band en gaan wij naar bed,we liggen boven de bar dus de oordoppen gaan in. Zaterdag 12 augustus Het laatste dagje toeren van onze vakantie alweer, de Zumo doet nu helemaal niks meer, dus Rene rijdt nu voor, we rijden 9.00 weg na een matig ontbijtje. Eerst richting Avebury waar we nog even willen kijken bij een soort Stonehenge. We maken er wat foto's en lachen nog even met 4 Engelse mensen die aan komen scheuren in een oude en een nieuwe mini. Ze parkeren de mini's naast een SUV, wat een koddig zicht die kleine mini naast die grote auto. Ze lopen in ouderwetse kleding en hebben dikke pret, als de man uitstapt zien we dat zijn snor helemaal aan de zijkant op zijn wang plakt. Het was a little bit windy zegt hij. Rene en ik liggen in een deuk (prive grapje) Verder dan maar richting Hythe, het is vnl. doorgaande weg, dus er zitten mooie en minder mooie stukken tussen, met nog een paar tussenstops voor lunch in Green Wilsborough en koffiestop in Tenderden. We zijn even na 17.00 in hotel the Red Lion ook een oud hotel maar wel redelijke kamers. 's Avonds eten we Indisch, lekkere curry met papadums en sausjes. Geen toetje deze keer, alvast wat afkicken. We lopen nog een heel stuk langs het strand en als we terug komen in het hotel is daar ook weer een live optreden. De mannen spelen nummers van de Shadows en de Kinks, het gitaarspel is goed maar de zang is maar matig. Ook hier trekken ze om 23.00 de stekker eruit en dat vinden wij niet zo erg. Ook hier slapen we boven de bar, maar we kunnen morgen wat langer slapen, de boot vertrekt pas om 12.00. Zondag 13 augustus we slapen wat onrustig en zijn toch gewoon vroeg wakker natuurlijk, om 8.15 ontbijten we voor de laatste keer met toast en eieren, wat zal die kaas straks thuis weer lekker smaken ;) We vertrekken 9.30 richting Dover, we rijden een klein stukje verkeerd maar al snel herken ik het van vorige keer dat we hier waren, we moeten de A 20 op. We zijn ruim op tijd en checken in en kunnen nog lekker een poosje in de zon staan wachten totdat we aan boord mogen. We kletsen wat met een paar andere motorrijders over hun reis door Engeland. Ook staat er nog een vreemd soort scootertje uit België, eigen ontwerp zo te zien. We mogen als eerste aan boord en nadat alles goed vastgesjord is, gaan we snel naar boven om alvast wat mooie foto's van de kliffen te maken, 2 jaar terug konden we er bijna niks van zien omdat het zo mistig was. De overvaart is rustig want er is bijna geen wind en het is lekker zonnig dus we genieten lekker op het buitendek. De klok kan weer een uurtje vooruit en om 15.15 ned tijd kunnen we van boord in Duinkerke na afscheid te hebben genomen van Rene en Els. Wat hebben we weer veel lol gehad, het was weer een hele leuke reis ondanks de valpartij. Wij rijden door Z-Vlaanderen weer naar huis en we staan om 17.30 weer voor de garage. We eten lekker een bordje eigengemaakte soep en ik stop snel de wasmachine vol. Dat ding moet weer ff goed zijn best gaan doen.